Triathlon Sweden

Finns det skor som man kan springa i utan strumpor och inte få skoskav??
Tejpar man fötterna eller hur gör man?
Jag tycker det tar för lång tid i växlingarna att ta på sig strumpor. Och sen är dem ju blöta så det tar längre tid att få på sig skorna.
Eller har ni några andra tips hur man kan göra? Jag började nyss med triathlon och har precis varit med på min första tävling ''Mitt i Borås''.

Visningar: 169

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Hej Johan,

Grattis till premiären! Hörde precis att det var 15 grader i vattnet i Borås och att det vara några personer som hoppade i utan våtdräkt - modigt :).

Det finns många olika skor som fungerar utan strumpor. De flesta triathlonskor är sydda för att köras utan strumpor. Funderar du på att testa längre distanser kan det ändå vara skönt att ta tiden med att sätta på sig strumpor. Det finns bra tekniktips för det också.

För skotips, se dessa länkar;

http://www.wiggle.co.uk/p/run/8/-_-/5360019384/

http://zootsports.com/mens/tri-footwear

I Sverige säljer Runners Store och Venkanto dessa skor.

Lycka till!

mvh

Roger
Ja asics Noosa: http://ironmen.se/tag/asics-gel-noosa-tri/.
De har ett sämsskinnsliknade tyg på insidan. Ett tips är att använda strumpor på löpning under ett Ironman eller half Ironman. Du har tid att ta på dig dessa och det är ett måste på så långa sträckor. Men sträckor under dessa springer du utan strumpor. Du tappar för mycket tid annars. Pudra insidan av skorna med babypuder så minskar risken för skavsår. Snöra i stretchband så går det snabbare i växlingen. Till asics Noosa medföljer stretchband.
Lycka till!
Jag tänkte försöka springa med ett par Vibram Five Fingers. Där kör jag utan strumpor, men de tar hyfsat lång tid att sätta på sig. Annars skulle jag nog se till att ha strumpor redan vid cyklingen, så är det bara köra vidare.
Har funderat på om det går att smörja in fötterna med t.ex. vaselin, men inte prövat :)
Talka skorna.
Lite gammal tråd, men skriver några synpunkter ändå.
Öva, är tricket. Lägg upp på flera veckor, börja utan strumpor en två kilometer, öka sedan utan att du får blåsor, efter två till tre veckor kan du spring en mil utan problem.
Det är även viktigt att fila bort gammal förhårdnad hud och smörja in fötterna, kanske en gång i veckan.
Är det riktigt varmt, är det dock svårt att undvika skav.
/Jonas

Svara på diskussionen

RSS

Triathlon Sweden rekommenderar

Huvudsponsorer Vansbro Triathlon 2012

Träningsmusik, klicka logga

Triathlon Calculator

McMillian Running Calculator

Hur snabb är du nu? Kolla McMillan Running Calculator, klicka här!

Stel? Ont? Klicka på bild för tips och råd.

Blandat

Vad kan du göra på Triathlon Sweden?

Här hittar du alla avsnitt som presenterats om hur du kan använda denna plattform för att stimulera och hjälpa dig att nå dina triathlon-mål.

Så funkar Triathlon Sweden

----------------------------------------

Kontakt: triathlonsweden@gmail.com

Grupper

© 2012   Created by Roger Bostrom.

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor